Chwytliwa nazwa dla restauracji

Nazewnictwo polskich restauracji przyjemnie zaskakuje. Przykładów chwytliwych nazw dla restauracji można podać bardzo, bardzo wiele.

A nowe wciąż powstają! Kreatywność, otwartość nazewnicza restauratorów (bez względu na to czy nazwy tworzą samodzielnie czy z pomocą agencji namingowej) napawa dumą i nadzieją, że inne branże pójdą w ich ślady.

Nie ma chyba drugiej takiej branży w Polsce, która walczyłaby o uwagę klienta za pomocą nazw tak bardzo wyszukanych, zaskakujących, budzących ciekawość, humorystycznych. Działających na wyobraźnię, intrygujących i co najważniejsze zachęcających do sprawdzenia, co się za nimi kryje.

Chwytliwa nazwa dla restauracji

W branży, tak bardzo doceniającej rolę profesjonalnie zaprojektowanej nazwy, jej chwytliwość jest kwestią oczywistą. Nazwa skutecznie wyróżniająca restaurację, musi przyciągać uwagę, spotykać się z niemal natychmiastową, pozytywną reakcją.

Musi zaciekawić, wzbudzić pożądanie i koniec końców skłonić do działania, a więc odpowiadać wszystkim czterem elementom modelu AIDA. Nie zapominajmy, że nazwa restauracji jest w pierwszej kolejności reklamą lokalu.

Informacyjna funkcja nazwy dla restauracji

To ona w pewnym sensie i do pewnego stopnia streszcza menu, sugeruje panującą w nim atmosferę. Ba! Nawet może sugerować prestiż, rangę restauracji, jej typowych klientów. Na przykład, ich przynależność klasową, aspiracje oraz upodobania estetyczne.

Co nie pozostaje bez znaczenia, bowiem idąc do restauracji zawsze mamy nadzieję, choć nie zawsze o tym myślimy, że spotkamy w niej ludzi, w otoczeniu których spożywanie posiłku nie będzie nieprzyjemnością.

Nazwa restauracji w roli selekcjonera gości

Do pewnego stopnia nazwa restauracji selekcjonuje także potencjalnych klientów. Gdy jest nobliwa, wytworna, reprezentacyjna raczej nie przyciągnie uwagi młodych ludzi, szukających ekscentrycznych kulinarnych wrażeń.

Znajdą je raczej w restauracjach o nazwach oryginalnych, przewrotnych, kompletnie nie powiązanych z branżą. Nazwa bowiem działa jak magnez. Zachęca tych, którzy lubią budzące przez nią skojarzenia, którzy doceniają emocje, jakie w nich rodzi.

Sprowadza w progi lokalu, tych, na których podziałała aura, jaką nazwa wokół niego roztoczyła.

Nazwa restauracji to nic innego jak zaproszenie!

Z całą pewnością nazwę restauracji można porównać do biletu wizytowego, oficjalnego zaproszenia. Warto pamiętać, że to właśnie nazwa będzie przekazywana w opiniach, rekomendacjach ustnych. Łatwość jej zapamiętania – a służą temu emocje, jakie powinna wywoływać w odbiorcy – ma w nich kluczowe znaczenie.

Nazwa restauracji jest w dużym stopniu odpowiedzialna za wyobrażenia, jakie budujemy sobie nim odwiedzimy lokal, dlatego musi z kartą dań, wystrojem, sposobem obsługi, modelową klientelą tworzyć spójną całość.

Innymi słowy, nie może być przyczyną dysonansu poznawczego, przykrych zaskoczeń. Koniec końców, chcemy wiedzieć, gdzie i na co nas zaproszono.

Nazwa restauracji ambasadorem

Jeżeli restauracja odniesie sukces jej nazwa może stać się symbolem, synonimem jakości, klasy, wyjątkowości czy tradycji. Obrastając w mity, legendy, może stać się turystycznym magnesem. Tak przyjemny los spotkał, nie istniejącą już niestety, kopenhaską restaurację Noma.

Trudno też nie zauważyć, że bez dobrego jedzenia ciężko sobie wyobrazić szanowaną restaurację. Podobnie trudno bez dobrej nazwy wyobrazić sobie skuteczną promocję lokalu.

Niesmaczne skojarzenia

Historia zna kilka przykładów restauracji, które swoją totalną klapę zawdzięczały właśnie nazwom, które wbrew intencjom właścicieli budziły różne, niesmaczne skojarzenia.

Warto także pamiętać, że kategoria, jaką może sugerować nazwa (np. przed dodanie określnika bar, bistro, restauracja, jadłodajnia) będzie mieć wpływ na postrzeganie jakości jedzenia, atmosfery, klienteli. Ze stereotypami dotyczącymi barów bardzo ciężko walczyć, choć przykład barów sushi pokazuje, że jest to możliwe.

Niemniej jednak, słowo bar (w domyśle mleczny, przekąskowy, piwny, kebab) uruchamia skojarzenia z czymś poślednim, niewyszukanym, tanim, jadalnym, ale o smaku mało wyszukanym. Słowo bar nierzadko budzi też lęk – przed nieczystością, bylejakością, chorobami. 

Typy chwytliwych nazw dla restauracji

Chwytliwe nazwy dla restauracji można uporządkować w kilka grup.

Pierwszą z nich będą nazwy przyjemnie, smakowicie się kojarzące. Sugerujące przyjemności podniebienia, wyjątkowość kuchni, atmosfery, bądź informujące w wyszukany sposób o innych, poza kulinarnych atrakcjach. Inną grupę stanowią nazwy zaskakujące, czasami szokujące wręcz, ale jednocześnie humorystyczne, wskazujące, że należy je traktować z przymrużeniem oka.

Kolejną bardzo popularną kategorię stanowią nazwy restauracji przeniesione z innego kontekstu znaczeniowego, które w domenie kulinarnej symbolizują polot, oryginalność, dystans, lekkość, a więc te przyjemności, które powinny towarzyszyć kolacji spożywanej na mieście.

  • Co to jest naming?

    Naming, tworzenie nazwy firmy, usługi, produktu jest usługą, procesem, w którym projektant nazwy przygotowuje propozycje nazwy w oparciu o wyselekcjonowane wraz z klientem kryteria.

    Projektowanie nazwy jest najbardziej skuteczne i szybkie, jeśli jest oparte na ścisłej współpracy projektanta oraz klienta.

  • Ile kosztuje stworzenie nazwy?

    Cena zależna jest od wybranego pakietu.

    Pakiet „Dobry” –  15 propozycji – kosztuje 900 PLN brutto
    Pakiet „Lepszy” – 30 propozycji – kosztuje 1500 PLN brutto
    Pakiet „Najlepszy” – bez limitu propozycji – kosztuje 2500 PLN brutto.

  • Ile trwa stworzenie nazwy?

    Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

  • Jak przebiega tworzenie nazwy?

    Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

  • Kiedy następuje płatność?

    Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest „z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

  • Od czego zaczyna się współpraca?

    Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

  • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

    Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
    Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
    – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

  • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

    Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
    Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

  • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

    Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
    Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
    Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

  • Ile propozycji jest w każdej transzy?

    W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

  • Czy możemy podpisać NDA?

    Oczywiście 😉

  • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

    Tak.

  • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

    Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.