Gotowe nazwy dla księgarni internetowej

Merlin, Empik, Świat Książki, Gandalf – właściwie tych nazw księgarni internetowych osobom czytającym i kupującym książki specjalnie przedstawiać nie trzeba. To rynkowi liderzy. Przy czym rynek to dziś kilkadziesiąt adresów internetowych.

Nic w tym dziwnego. W ostatnich latach na rynku księgarskim da się zauważyć spadek liczby księgarni stacjonarnych oraz wzrost liczby księgarni internetowych, jak również wzrost sprzedaży książek w tym kanale dystrybucji.

Zmiana nawyków zakupowych nie jest podyktowana tylko i wyłącznie specyfiką samej branży, ale wpisuje się w ogólne trendy, obserwowalne na rynku e-commerce.

Nazwa księgarni internetowej a specyfika rynku

Specyfiką polskiego rynku książki jest jego podział między duże sklepy internetowe (stale poszerzające asortyment o produkty nieksiążkowe), które dysponują także siecią sklepów stacjonarnych oraz między sklepy typu pure player, a więc działające tylko w internecie i mające w ofercie tylko książki.

By obraz dopełnić należy także wspomnieć o sprzedawcach książek, czasopism w formie elektronicznej – tutaj z kolei mamy do czynienia najczęściej z modelem mieszanym (sprzedaż książek elektronicznych oraz papierowych) oraz nastawionym na sprzedaż tylko książek w formatach mobi, pdf, epub. Podczas tworzenia nazwy dla księgarni internetowej należy mieć na uwadze tę specyfikę, bowiem mamy tutaj do czynienia z trochę różnymi klientami i oczekiwaniami.

Klienci księgarni internetowych

Tworząc nazwę dla księgarni internetowej przede wszystkim należy mieć na uwadze profil modelowego klienta. Należy rozumieć jego motywacje, oczekiwania i obawy.

Szybkość realizacji zamówienia, szeroki wybór, atrakcyjna rynkowo cena, intuicyjny i prosty interfejs, bezpieczna forma płatności, łatwość kontaktu z biurem obsługi klienta to najważniejsze oczekiwania stawiane profesjonalnym księgarniom internetowym.

Tworząc nazwę księgarni internetowej należy także dobrze przemyśleć zakres oferty. Świadomość oczekiwań jest tutaj zmienną najważniejszą. W księgarni internetowej Polacy najczęściej kupują literaturę piękną, literaturę gatunkową – kryminały, romanse, powieści sensacyjne, horrory, thrillery – oraz książki dla dzieci i młodzieży.

Wybierając daną pozycję kierują się rekomendacją bliskich, znajomych oraz rekomendacjami internetowymi, rankingami sprzedaży oraz własnym gustem.

Ważną zmienną są także rabaty, darmowe dostawy lub niskie koszty przesyłki oraz systemy lojalnościowe, pozwalające kupować więcej i taniej. Bardzo istotny jest także technologiczny aspekt księgarni internetowej – musimy być ona stworzona zgodnie z aktualnymi standardami oraz cechować się nowoczesnymi funkcjonalnościami.

Bardzo pożądana jest możliwość precyzyjnego, intuicyjnego wyszukiwania pozycji, minimalna ilość kroków koniecznych do złożenia zamówienia. Wyjściem naprzeciw oczekiwaniom klientów jest także tworzenie wyspecjalizowanych, wąsko tematycznych, ale bardzo dobrze zaopatrzonych księgarni, w których można nabyć książki z konkretnych dziedzin.

Nazwa księgarni internetowej w takim przypadku wydaje się być dość oczywista – powinna ona znaczeniem nawiązywać właśnie do owej specjalizacji.

Uwaga! Niezadowolony klient

Klienci księgarni internetowych najczęściej skarżą się na nieterminową, niekompletną realizację zamówienia. Sposób pakowania oraz transportowania książek także pozostawia wiele do życzenia – często zdarza się, że do klienta trafią książki mocno uszkodzone.

Problemy techniczne także budzą dużą nieufność i są odbierane jako nieprofesjonalne i rodzące zbyt duże ryzyko.

Nazwy księgarni internetowej

Istniejące na rynku nazwy księgarni internetowych układają się w kilka grup. Bardzo często w namingu księgarni używa się najbardziej oczywistego słowa kluczowego, zaczerpniętego z języka angielskiego (np. InBook, BookCity, BookMaster).

Nic w tym dziwnego. Polskie słowo księgarnia nie jest ani krótkie, ani proste w wymowie, może sprawiać także kłopoty w zapisie. Angielskie słowo book nie rodzi takich problemów, ponadto jest powszechnie znane. Równie często w nazwach księgarni internetowych podkreśla się ich główny atut: dostępność książek oraz szybki czas realizacji zamówienia (Profit24, Podręczniki24). Tania Książka, Dobre Książki, Ministerstwo Książki to z kolei nazwy, w których używa się słowa książka.

Wprawdzie nazwom tym brakuje choćby minimalnego polotu i osobowości, ale z pewnością nie można im odmówić funkcjonalności. Zbliżona logika i argumentacja stoi za nazwami, w których używa się dalszych skojarzeń (np. Literacka, Kulturalny Sklep, Maklerska, Czytam).

Choć trzeba także dodać, że górują one nad wcześniej podanymi nazwami oryginalnością, unikalnością i brzmieniem. Spotykane są także mniej oczywiste, charakteryzujące się zwięzłością i intrygującym brzmienie lub znaczeniem (np. Selkar, Kumiko, Aros, Aurelus).

  • Co to jest naming?

    Naming, tworzenie nazwy firmy, usługi, produktu jest usługą, procesem, w którym projektant nazwy przygotowuje propozycje nazwy w oparciu o wyselekcjonowane wraz z klientem kryteria.

    Projektowanie nazwy jest najbardziej skuteczne i szybkie, jeśli jest oparte na ścisłej współpracy projektanta oraz klienta.

  • Ile kosztuje stworzenie nazwy?

    Cena zależna jest od wybranego pakietu.

    Pakiet „Dobry” –  15 propozycji – kosztuje 900 PLN brutto
    Pakiet „Lepszy” – 30 propozycji – kosztuje 1500 PLN brutto
    Pakiet „Najlepszy” – bez limitu propozycji – kosztuje 2500 PLN brutto.

  • Ile trwa stworzenie nazwy?

    Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

  • Jak przebiega tworzenie nazwy?

    Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

  • Kiedy następuje płatność?

    Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest „z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

  • Od czego zaczyna się współpraca?

    Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

  • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

    Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
    Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
    – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

  • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

    Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
    Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

  • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

    Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
    Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
    Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

  • Ile propozycji jest w każdej transzy?

    W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

  • Czy możemy podpisać NDA?

    Oczywiście 😉

  • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

    Tak.

  • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

    Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.