Skip to content
Home » Blog » Naming – tworzenie nazw firm, produktów, usług, marek

Naming – tworzenie nazw firm, produktów, usług, marek

    Naming – wszystko, co chcieliście wiedzieć

    Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.

    Nazwa firmy, marki, produktu jest najbardziej oczywistą i pierwotną reklamą, znajdującą się w każdym komunikacie marketingowym. Co więcej, liczne badania dowodzą, że nazwa znacząco wpływa na sprzedaż, reputację, ocenę firmy. Jest odpowiedzialna za pierwsze wyobrażenia i nastawienia.

    Naming cennik

    Nazewnictwo marketingowe jest więc usługą, w którą zdecydowanie warto inwestować. Jest to inwestycja długoterminowa, mająca swoje realne benefity, świadcząca o dojrzałym, przemyślanym podejściu do biznesu. Warto w nią także inwestować, bowiem jest usługą dostępną niemal dla każdego.

    Po odrzuceniu ofert skrajnych, a więc podejrzanie zaniżonych i nieadekwatnie wysokich, nadal będziemy mieć w czym wybierać. Cennik usług namingowych, rozpinający się od 2000 do 5000 PLN netto, jest cennikiem rozsądnym, godnym zaufania, najczęściej spotykanym na rynku.

    Naming agencja

    Na polskim rynku usług namingowych niestety królują przypadkowi „znawcy tematu”. Za symboliczne wynagrodzenie świadczą usługi, które teoretycznie każdy potrafi wykonać, ale praktycznie nie każdy umie.

    Agencji namingowych sensu stricte jest kilka, spotkamy kilkanaście agencji, które jak się zdarzy to także będą próbowały sprostać takiemu zadaniu. Wybierając agencję namingową należy kierować się nie tylko ceną, ale także stażem, doświadczeniem, referencjami, metodą, wiedzą oraz ofertą.

    Naming firmy

    W 2017 roku każdego miesiąca w Polsce powstawało około 35 000 nowych firm. Tylko skromna część z nich wybrała nazwę spośród propozycji przygotowanych przez agencję namingową. Naming wciąż jest usługą niszową, której istnienia świadomych jest niewielu przedsiębiorców, a jeszcze mniejsza ilość docenia pożytki z niej płynące.

    Choć, z roku na rok, sytuacja jest coraz lepsza, to wciąż daleka jest od europejskich standardów. Naming firmy nadal jest frazą częściej wpisywaną niż powodującą pożądane zachowania.

    Naming produktów

    O wiele lepiej sytuacja przedstawia się w kwestii namingu produktów. Producenci znacznie częściej, chętniej i świadomiej korzystają z usług specjalistów od namingu. Tym bardziej, że wysiłki tych ostatnich można zbadać pod kątem skuteczności.

    Innymi słowy, nim produkt z wybraną nazwą trafi na półki sklepowe, możliwe jest poznanie nastawień, reakcji, emocji, skojarzeń, jakie będzie on budził. Pozwala to bardzo skutecznie orkiestrować nazwę, hasło reklamowe, kolorystykę, typografię, opakowanie etc..

    Naming generator

    Bardzo często młodzi przedsiębiorcy szukają drogi na skróty i próbują stworzyć nazwę firmy za pomocą popularnych namingowych generatorów. Rezultaty, jak łatwo się można domyślić, są nieprzekonujące. Z prostego powodu – naming firm, marek, produktów nie jest kombinacją liter, głosek, ale przemyślaną metodą wyłaniania nazwy odpowiadającej potrzebom i spełniającej konkretne kryteria.

    Naming oferta

    Podejrzenie każdej osoby kierującej zapytanie ofertowe do firmy świadczącej usługi namingowe powinna budzić oferta: a) niskobudżetowa b) zawierająca limit propozycji c) pozbawiona odnośników do portfolio, referencji, artykułów, opisów metody d) niekonkretna.

    Naming to usługa w dużej mierze racjonalna, oparta na wiedzy i analizach lingwistycznych, socjolingwistycznych, psychologicznych, marketingowych, kulturowych, rynkowych. Świadczona w oparciu o wypracowaną metodę, pozwalającą uzyskiwać nazwy adekwatne do oczekiwań i zgodne z kryteriami. Naming to w większym stopniu rzemiosło niż beztroskie „wymyślanie nazw”.

    Jeśli jesteś zainteresowany/a stworzeniem nazwy, wybierz jeden z planów ofertowych:

    • Co to jest naming?

      Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.

      Nazwa firmy, produktu, usługi, marki jest reklamą. Służy identyfikacji produktu, pozwala się wyróżnić i przekonać nabywców do zakupu. Odpowiada także za wyobrażenia, jakie w sposób automatyczny uruchamiamy czytając ją lub słysząc.

    • Ile trwa stworzenie nazwy?

      Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

    • Jak przebiega tworzenie nazwy?

      Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

    • Kiedy następuje płatność?

      Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest “z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

    • Od czego zaczyna się współpraca?

      Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

    • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

      Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
      Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
      – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

    • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

      Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
      Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

    • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

      Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
      Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
      Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

    • Ile propozycji jest w każdej transzy?

      W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

    • Czy możemy podpisać NDA?

      Oczywiście 😉

    • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

      Tak.

    • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

      Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.