Nazwy bazujące na głównym składniku

W tej konwencji namingowej zdecydowanie częściej tworzone są nazwy produktów, ale i nazwy firm także nie są zupełną rzadkością. Spotkamy je w branży farmaceutycznej, spożywczej, środków czystości, energetycznej, chemii budowlanej, by wymienić te najpopularniejsze. W zasadzie wszędzie tam, gdzie racjonalne argumenty są bardziej zasadne od emocjonalnych. Kilka przykładów Z czasem nazwy bazujące na [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy kalambury

Kalambury to zabawne, czasami łamiące reguły gramatyczne, gry słów o zbliżonym lub identycznym brzmieniu, lecz odmiennym znaczeniu. Zaskakujący, przewrotny efekt, z którego słyną, uzyskiwany jest przez przekształcenia całych lub części wyrazów. Bliskie zagadkom, szaradom, zabawom lingwistycznym stanowią pewnego rodzaju wyzwanie intelektualne, językowe. Są do tego bardzo demokratyczne – z przyjemności ich [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy animalne

Nazwy firm, w których użyto nazw zwierząt – literalnie lub aluzyjnie – są bardzo często używane, w bardzo wielu branżach, czasami bardzo od siebie odległych. Są naprawdę popularne, z dokładnie takich samych powodów jak nazwy osobowe czy nazwy firm z kolorami. Oraz kilku innych. Zwierzęta w świecie społecznym Służą nam za pożywienie, siłę roboczą, źródło użytecznych materiałów, towarzyszy [.....]

Nazwa firmy łatwa do zapamiętania

Powszechnym oczekiwaniem, zarazem ważnym kryterium oceny nazwy firmy, jest jej domniemana łatwość zapamiętania. Klienci agencji namigowych przywiązują do tej cechy szczególną wagę. Niestety, bardzo często ją fetyszyzują. Nie można odmówić jej pewnego znaczenia, ale warto pamiętać, że na zapamiętanie nazwy firmy mają wpływ zupełnie inne czynniki. Uwaga na hierarchię wartości Przesadne skupienie uwagi [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy osobowe

Imiona służą nie tylko do odróżniania i indywidualizacji osób, ale mają także głębsze znaczenia kulturowe, symboliczne, a nawet astrologiczne. Wybór odpowiedniego imienia dla dziecka jest kwestią ważną, w niektórych kulturach, rozstrzygającą o całym przyszłym życiu człowieka. Kulturowe znaczenie imion Imię – zgodnie z łacińskimi sentencjami nomen est omen, nomina sunt omina (imię zawiera [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy tytularne

Słowo tytularny, według definicji Słownika Języka Polskiego, określa osobę mającą prawo do używania jakiegoś tytułu (naukowego, szlacheckiego, zawodowego), ale niepełniącą funkcji z nim związanej. Odnosi się także do zwrotów honorowych i grzecznościowych, takich jak Pan, Pani, Panna, Kawaler. Na gruncie marketingu używa się tego pojęcia, mając na myśli sponsora tytularnego lub nazwę tytularną – [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy opisowe

Słysząc po raz pierwszy nazwę opisową, niemal od razu wiemy lub domyślamy się czym ona się zajmuje. Mniej lub bardziej trafnie, potrafimy określić branże w jakiej działa, jakie produkty oferuje, jakie świadczy usługi i jaka jest jej główna cecha. Sprawdźmy: Polski Bus, Boginie Przy Maszynie, To My Polacy, Polak Potrafi, Kody Rabatowe, Furgonetka.pl, Fakturownia.pl, SalesMenago.pl, Sportowe Fakty, Kurierem, [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy zintegrowane z domenami

Nazwy zintegrowane z domenami to wśród konwencji namingowych absolutna nowinka. Nieodrodne dziecko komunikacji Web 2.0, dotcomowego boomu, rozkwitu sektora usług teleinformatycznych, interaktywnych. Pokłosie startupowej innowacji i social mediowego szaleństwa. Jej historię piszą firmy nowoczesne, odważne, oryginalne, które ufundowane zostały na odmiennej filozofii biznesu, komunikacji marketingowej, stosunku do [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy kontaminacyjne

Nazwy kontaminacyjne (na gruncie języka angielskiego tak konwencja namingowa nazywana jest wymiennie portmanteau word / blended words) należą od dłuższego czasu do najchętniej tworzonych. W szczególności ten trend jest widoczny w branży e-commerce, interaktiv, IT, reklamowej. Kontaminacja, czyli łączenie wyrazów Językoznawcy kontaminacją nazywają zjawiska słowotwórcze, które polegają na łączeniu dwóch [.....]

Rodzaje nazw firm. Tautonimy

Ciekawą, aczkolwiek zdecydowanie niedocenianą, stąd rzadko spotykaną, konwencją namingową są tautonimy. Są to nazwy stworzone przez powtórzenie pierwszego wyrazu – zgodnie z grecką genezą słowa tautonim oznaczającego identyczną nazwę. Przykładów tautonimów w skali świata wprawdzie nie ma wiele, ale poniższe zapewne każdy zna. Bon Bon, Bunga Bunga, Tse–Tse, Miu Miu, Tam–Tam, Cin&Cin, Bamm Bamm [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy z kolorami

Jak świat długi i szeroki ludzie przykładają duże znaczenie do kolorów. Kolory są jednymi z ważniejszych elementów opisu, wyjaśniania, symbolizacji, nadawania znaczenia rzeczywistości. Dla przykładu: zielony kojarzymy z naturą, harmonią, spokojem, wiosną, płodnością, cyklicznością pór roku. Myśląc o czymś świeżym, przestrzennym, boskim, spokojnym, bezkresnym zapewne zobaczymy kolor niebieski lub [.....]

Rodzaje nazw firm. Eponimy

Amper, algorytm, Ameryka, Bluetooth, Barbie, Boliwia, Colt, diesel, Ford, Ferrari, Pontiac, Tabasco, Tiger. Aż trudno uwierzyć, ale wiele, naprawdę wiele zjawisk, kontynentów, krajów, urządzeń, firm zostało nazwanych od imion, nazwisk swoich założycieli, odkrywców czy twórców. Eponimy, bo o nich mowa, mają bardzo bogatą i długą tradycję. Wykorzystywane są nader często w nazewnictwie medycznym, [.....]

Rodzaje nazw firm. Akronimy

Akronimy są równie powszechne, co naturalne. Właściwie przyzwyczailiśmy się do ich stosowania od dawna, ale w obecnych, bardzo szybkich czasach (szybkich także ze względu na ilość informacji dopływających do świadomości) są niemal niezbędne. Dzięki nim łatwiej zapamiętujemy, w wygodniejszy, prostszy sposób tworzymy komunikaty. Oszczędzają czas – stąd trudno się dziwić, że są tak bardzo [.....]

Rodzaje nazw firm. Nazwy zaskakujące połączeniami wyrazów

Nazwy tworzone przez połączenie dwóch wyrazów nie są rzecz jasna niczym nowym. Pewne novum stanowi sposób ich tworzenia. Obecnie powstające nazwy zazwyczaj zaskakują znaczeniami oraz brzmieniami. Oczywiście dobór słów nie jest przypadkowy, choć czasami może się takim wydawać. Urodzaj nazw z zaskakującymi połączeniami wyrazów jest także wynikiem wyczerpywania się dostępności domen internetowych. I nic w [.....]

Rodzaje nazw firm. Toponimy

Bardzo często spotykamy je na półkach sklepowych (np. Worcestershire Sauce), w przepisach kulinarnych (np. szynka parmeńska), choć nie tylko. Był czas, że branża motoryzacyjna – w szczególności w Stanach Zjednoczonych – upodobała sobie tego rodzaju nazwy do oznaczania nowych modeli aut (np. Buick Park Avenue, Cadillac Eldorado, Chevrolet Malibu, Chrysler Aspen). Dla porządku dodajmy, że także po drugiej [.....]