Rodzaje nazw firm. Nazwy animalne

Nazwy firm, w których użyto nazw zwierząt – literalnie lub aluzyjnie – są bardzo często używane, w bardzo wielu branżach, czasami bardzo od siebie odległych. Są naprawdę popularne, z dokładnie takich samych powodów jak nazwy osobowe czy nazwy firm z kolorami. Oraz kilku innych.

Zwierzęta w świecie społecznym

Służą nam za pożywienie, siłę roboczą, źródło użytecznych materiałów, towarzyszy życia. Bywają najlepszymi terapeutami, inspirują nas, przerażają, fascynują, pouczają. W bajkach i literackich dystopiach stanowią model, lustro, przykład, dzięki któremu lepiej potrafimy zrozumieć samych siebie. Jako jednostki i jako zbiorowości. Ale przede wszystkim zwierzęta ze względu na swój wygląd, sposób funkcjonowania, zachowania w ekosystemie, cechy gatunkowe budzą silne emocje. Można zaryzykować tezę, że im zwierze łatwiej poddaje się antropomorfizacji, tym silniejsze emocje będzie budzić. Innymi słowy, im z większą łatwością dostrzeżemy w nich samych siebie, tym większe emocje będziemy wobec nich żywić. Te pozytywne i te negatywne, rzecz jasna.

Cechy zwierząt, cechy firm, produktów

Zwierzęta dzięki powyższym funkcjom stały się ważnym elementem rzeczywistości. Ich cechy – w większości przypadków – są bardzo dobrze znane. Z doświadczenia, bądź rozwoju zoologii. Nic więc dziwnego, że zaczęto używać ich nazw jako nazw firm, produktów. Podajmy kilka przykładów: A Hundred Monkeys, Camel (wielbłąd, tytoń), Crocodile (odzież), Falcon Systems, FireFox, Gas Monkey, Greyhound (chart, przewozy pasażerskie), Dove (gołąb, kosmetyki), Gazelle, Grasshoppers (konik polny, obuwie), Jaguar, Mustang, Puma, Spearmint Rhino, Zebra, RedBull, FireFox, Le Coq, Żubrówka, Pudelek, Egri Bikaver.

Coś specyficznego

Większość popularnych gatunków jest znanych z jednej, dwóch najważniejszych cech. Nie kwestionuje się ich, są powszechnie uznawane. Istnieje pewien konsensus, co do ich prawdziwości. Innymi słowy nikogo nie trzeba przekonywać, że koń jest zwierzęciem pracowitym i/lub dystyngowanym, biały gołąb delikatnym, niemal eterycznym, chart szybkim, małpa zwinnym, jaguar agresywnym i dzikim, lis przebiegłym, sprytnym itd. itd.

Dodajmy do tego cały zbiór symboli, stereotypów, uprzedzeń, jakie narosły wokół zwierząt: lew jest wyniosły i dominujący, osioł uparty i głupi, sowa mądra, pies przyjacielski, wierny, kot niezależny, byk silny, orzeł wolny, pszczoła pracowita. Wąż symbolizuje zło, skorpion fałsz, żaba brzydotę, ślimak lenistwo itd. itd. Do utrwalenia takiego kulturowego postrzegania zwierząt w dużej mierze przyłożyły się religie i literatura.

Cechy zwierząt użyteczne marketingowo

Zwierzęta najczęściej są oceniane pod względem swojej siły, zdolności przetrwania, skuteczności walki i obrony, wielkości, dominacji i uległości, specyficznych cech (np. jad, umaszczenie, organy), użyteczności dla człowieka (zarówno w kwestii wartości użytkowej, związanej z pracą, jedzeniem, ochroną, jak i emocjonalnej, także rozrywkowej).

W zwierzętach najbardziej cenimy własne deficyty. Czyż współczesny człowiek, pomimo podporządkowania sobie świata przyrody, nadal nie chce być silniejszy, szybszy, zwinniejszy, bardziej odporny, wytrzymały, sprytny, pewny siebie, wolny, imponujący, piękny itd., itd.? Oczywiście, że chce. Ten brak mają nam powetować i wypełnić produkty i usługi. Dlatego właśnie je nazywamy za pomocą nazw animalnych. Z komunikacyjnego punktu widzenia, posługiwanie się symboliką narosłą wokół danego zwierzęcia jest bardzo skuteczne.

Animalne nazwy w branży motoryzacyjnej

Plymouth Barracuda, Volkswagen Beetle, Rabbit, Chevrolet Bison, Shelby-Ford Cobra, Audi Fox, Mercury Cougar, Nissan Honey Bee, Chevrolet Impala, Ford Mustang, Pinto, Porsche Spider, Buick Wildcat to tylko kilka wybranych nazw animalnych, jakie od dekad są stosowane w branży motoryzacyjnej. Właśnie w niej najczęściej korzysta się ze zwierzęcych przymiotów do podkreślenia cech, jakości, wyjątkowości pojazdów motoryzacyjnych.

Co ciekawe, nazewnictwo w motoryzacji bynajmniej nie jest zdominowane przez zwierzęta kojarzone tylko i wyłącznie z ruchem, szybkością, mocą. Inne cechy, takie jak smukłość sylwetki, pracowitość, zmysłowość, niepokojąca natura, żywotność, mroczność równie chętnie są ekstrapolowane na dany model auta. I trzeba przyznać, nazwy animalne, nawet po kilku dekadach, brzmią równie dobrze.

Najważniejsze cechy nazw animalnych

Animalne nazwy firm są bowiem nie tylko bardzo uniwersalne (można je zastosować w wielu branżach), komunikatywne (są powszechne zrozumiałe), trans kulturowe (w większości kultur zwierzętom przypisuje się podobne cechy), semantycznie użyteczne (w większości języków nazwy danych zwierząt albo brzmią podobnie, albo są dość dobrze znane) oraz ponadczasowe (raczej nie wychodzą z mody, nawet po upływie długiego czasu będą równie aktualne jak w momencie ich pierwszego użycia). Ponadczasowość nazw animalnych można wyjaśnić relatywną stałością – pomimo ewolucji – cech zwierząt.