Rodzaje nazw firm. Nazwy zintegrowane z domenami

Nazwy zintegrowane z domenami to wśród konwencji namingowych absolutna nowinka. Nieodrodne dziecko komunikacji Web 2.0, dotcomowego boomu, rozkwitu sektora usług teleinformatycznych, interaktywnych. Pokłosie startupowej innowacji i social mediowego szaleństwa. Jej historię piszą firmy nowoczesne, odważne, oryginalne, które ufundowane zostały na odmiennej filozofii biznesu, komunikacji marketingowej, stosunku do siebie i klientów.

Nazwy takie jak: .Nowoczena, Wspieram.to, Visual.ly, Put.io, Last.fm, Tok.fm – łamią żelazne zasady namingu, za nic mają potencjalne trudności w ich komunikowaniu. I bardzo słusznie, bowiem są świeże, niebanalne i z pewnością nie stanowią językowego wyzwania dla pokolenia millenialsów, które właśnie staje się coraz bardziej znaczącym segmentem rynku.

Ucieczka od sztampy, zerwanie ograniczeń

Nie tylko dla specjalistów od namingu, staje się jasne, że dostępność atrakcyjnych nazw z wolnymi domenami globalnymi, komercyjnymi (-.COM), narodowymi (-.PL), europejskimi (-.EU) staje się coraz bardziej problematyczna. W szczególności jeśli chcemy używać nazwy jednowyrazowej, góra dwusylabowej, krótkiej, dobrze brzmiącej, łatwej do zapamiętania, zapisania, przeliterowania. Pole manewru nie jest wielkie, choć nadal możliwe jest stworzenie nazwy spełniającej te kryteria.

Pewnym remedium na tę sytuację jest trend „not-dot-com”, który postuluje odejście od sztywnego trzymania się domen globalnych i poszukania alternatywny w coraz bardziej szerokiej ofercie domen funkcjonalnych najwyższego oraz drugiego poziomu (np. -.NAME, -.INFO, -.AUTO.PL, -.MEDIA, -.MONEY, -.JEWELERY, -.COFFE, -.WORKS). Nowe rozszerzenie otwierają być zupełnie nowy rozdział w historii namingu. Dają szerokie możliwości kreowania nazw zgodnych z najnowszymi trendami oraz użytecznych w komunikacji w internecie. To może być także owocne otwarcie dla nazw generycznych, które jeszcze nie tak dawno wydawały się być zbiorem skończonym i wyeksploatowanym. Zmiany na rynku domen nie pozostaną bez znaczenia także dla innych konwencji namingowych, w których o pomysłowe i świeże wykorzystanie jest jeszcze łatwiej.

Dlaczego nazwy zintegrowane z domenami za chwilę zmienią oblicze namingu?

Odpowiedź jest dość prosta: w przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych konwencji namingowych najdoskonalej wpisują się w ducha czasu, trendy rynkowe (można się spierać czy same ich po prostu nie kreują), najlepiej odpowiadają nowoczesnemu sposobowi komunikacji zapośredniczonej przez komputery (computer-mediated communication – CMC). Wreszcie są symbolem nieustannego poszukiwania innowacji – signum temporis współczesnych gospodarek.

Pomysłowe używanie domenowej kropki poprzedzającej nazwę, kończącej nazwę, rozbijającej nazwę na poszczególne sylaby, znaków dobrze znanych z komputerowej klawiatury (w szczególności myślnika, wykrzyknika, małpki, ampersandu, znaku równości, dodawania, procenta), rozszerzeń domen posiada zdecydowanie więcej zalet niż wad. Dodajmy, że dla coraz młodszych pokoleń konsumentów tego rodzaju język jest bardzo naturalny i pożądany. Zmiany w językach stają się faktem i siłą rzeczy wymuszą one także zmiany w nazewnictwie.

Nowe rozszerzenia domen

Niektóre domeny narodowe z łatwością można użyć jako ostatniej sylaby nazwy (generycznej, neologizmu, nazwy opisowej, by podać tylko najbardziej adekwatne konwencje namingowe). Dość dobrze w tej roli sprawdzają się domeny: -.CO, -.RU, -.ES, -.RO, -.TO, -.LA. Zawarte w nazwie firmy rozszerzenie sprawia, że pamiętając nazwę firmy, pamiętamy jednocześnie jej adres internetowy. Sprytna i jakże skuteczna mnemotechnika, prawda? Zdecydowanie warto polecać korzystanie z jej dobrodziejstw. Tym bardziej, że nazwy zintegrowane z domenami to wciąż „ziemia niczyja”, którą z łatwością można "zasiedlić".

Z kolei nowe rozszerzenia, choćby takie jak: -.GURU, -.CLUB, -.DESIGN, -.SOLUTIONS, -.TODAY, otwierają nowy rozdział przed inną konwencją namingową: nazwami opisowymi. Pozwalają na przekroczenie dominującej w niej nudy, ostrożności, przewidywalności. Co więcej, umożliwiają łatwiejsze mieszanie konwencji – na przykład nazw abstrakcyjnych, symbolicznych, o klasycznym rodowodzie z członem opisowym.

Rodzaje nazw firm. Nazwy zintegrowane z domenami
Oceń post!