Rodzaje nazw firm. Toponimy

Bardzo często spotykamy je na półkach sklepowych (np. Worcestershire Sauce), w przepisach kulinarnych (np. szynka parmeńska), choć nie tylko. Był czas, że branża motoryzacyjna – w szczególności w Stanach Zjednoczonych – upodobała sobie tego rodzaju nazwy do oznaczania nowych modeli aut (np. Buick Park Avenue, Cadillac Eldorado, Chevrolet Malibu, Chrysler Aspen). Dla porządku dodajmy, że także po drugiej stronie Żelaznej Kurtyny pojazdy nazywano w ten sposób (np. Zaporożec, Wołga, Moskwicz). Toponimy – bo o nich mowa – bardzo często bywają używane do nazywania firm, produktów. I jest to trend o długiej tradycji, obejmujący każdą branżę, w każdym kraju.

Toponimy – definicja

Greckie słowo topos oznacza miejsce, znajomą okolicę. Onymos to po prostu imię. Jak łatwo się domyślić, toponimy to nazwy miejscowe, wywiedzione od nazw geograficznych, oficjalnych oraz zwyczajowych. Zdaniem wielu językoznawców, zajmujących się toponimami, w nazwach utworzonych w taki sposób dostrzec można lokalną kulturę, historię, tradycję. Wskazują one na ważność danego miejsca dla danej społeczności, jej tożsamościową użyteczność, będącą źródłem dumy, szacunku, podziwu, a czasami nawet czci.

Zalety toponimów

Toponimy będąc nazwami swojskimi, powszechnie akceptowanymi, znanymi, obrosłymi licznymi – zazwyczaj pozytywnymi – znaczeniami i skojarzeniami są bardzo użyteczne wizerunkowo. Pozwalają na szybkie „podpięcie się” pod stojący za nimi kontekst i korzystanie z niego na zasadzie dobrze znanego z psychologii społecznej efektu aureoli.

Zapewniają błyskawiczną rozpoznawalność, pozytywne reakcje emocjonalne, budzą zaciekawienie, intrygują i z pewnością dobrze nastawiają odbiorców do firmy. Co najważniejsze, wyjątkowe cechy miejsca – przez suponowaną w nazwie analogię – wpływają na postrzeganie firmy, stanowią dla niej symboliczny punkt odniesienia. Do najważniejszych należą te związane z jego geograficzną, społeczno-kulturową charakterystyką, bogactwem natury, historią (zarówno całych zbiorowości, jak i poszczególnych postaci), dziedzictwem, wydarzeniami. Nie mniej ważne i użyteczne namingowo mogą być lokalne opowieści, mity, legendy, anegdoty, wierzenia.

Miejsce cieszące się estymą to swego rodzaju scena dla świata społecznego, o własnej specyfice, której trudno szukać gdzieś indziej. Dodajmy, że miejsca mogą się także stać synonimem pewnych wartości (np. spartańskie wychowanie), stylów życia (paryski szyk), wzorców, norm społecznych (także biznesowych – np. Dolina Krzemowa), osiągnięć, rytuałów czy celów. Są także ważne ze względu na kondensację określonych typów osób – np. artystów, biznesmenów, wynalazców, polityków. A nawet bóstw (np. Olimp). Nic więc dziwnego, że coraz częściej bywają używane w nazewnictwie firm. I od razu zauważmy, że nie tylko związanych z branżami najbardziej pokrewnymi – turystyczną, kulinarną czy rolniczą.

Toponimy w biznesie

Toponimami bywają nazwy firm mających długą tradycję, globalny zasięg, jak również powstałych stosunkowo niedawno i działających na rynku krajowym lub regionalnym. Dla przykładu japońska firma Fuji zawdzięcza swą nazwę najwyższej górze Japonii, Nokia miejscowości w południowej Finlandii, Cisco stanowi skrót od San Francisco. Z kolei francuska Szampania użyczyła nazwy dla wykwintnych win musujących. Bardzo wiele toponimów obecnych jest także na polskich rynkach. Niemal w każdej branży możemy je znaleźć. Wymieńmy te najbardziej znane: Pudliszki, Winiary, Łomża, Cisowianka, Żywiec (piwo), Żywiec Zdrój (woda mineralna), Tyskie, Krakus, Wawel, Lubuski (gin), Nysa, Warszawa (samochody), Bytom, Venezia.

Artykuł chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany, rozpowszechniany w żadnej formie i w żaden sposób bez zezwolenia właściciela – Agencji Klikmii Radosław Zieliński.
Rodzaje nazw firm. Toponimy
5.6 (92.5%) 8 votes