Skip to content
Home » Blog » Tworzenia nazwy restauracji

Tworzenia nazwy restauracji

    W popularnych poradnikach dotyczących tworzenia nazw restauracji, najczęściej przeczytamy porady, według których powinny one być łatwe do zapamiętania, przeliterowania i zrozumienia.

    Choć to ogólne kryteria oceny, to zdaniem autorów owych poradników, również nazwy restauracji powinny spełniać oczekiwania stawiane nazwom per se.

    Nazwy restauracji – uwaga na zbyt ogólne porady

    Niestety, skądinąd słuszne rady, w tym wypadku nie zawsze powinny znaleźć posłuch. Przez swoją ogólność zacierają wszelkie niuanse nazewnictwa restauracji, w szczególności nazewnictwa konkretnych restauracji (np. indyjskich, włoskich, polskich etc.).

    Otóż preferowane nazwy krótkie – w teorii mające być łatwiejszymi do zapamiętania, przeliterowania i zrozumienia – niekoniecznie w każdym przypadku mają takie właściwości.

    By tak się stało, konieczne jest duże wyczucie nazewnicze i językowe, przemyślenie funkcjonowania i odbierania takiej nazwy w nowym kontekście. Konieczne jest jednym słowem oszacowanie jej skuteczności i potencjalnych wad.

    Nieobojętne nazwy restauracji

    Nazwa łatwa do zapamiętania to nazwa budząca emocje. Im bardziej nazwa ma być łatwa do zrozumienia i przeliterowania, tym bardziej musi być nazwą dobrze znaną, używaną. Najlepiej jeśli będzie nazwą generyczną.

    Niestety przez to staje się nazwą budzącą niewielkie lub zerowe emocje. A to właśnie emocje, jakie budzi są najważniejsze.

    Warto o tym pamiętać. Skuteczna nazwa restauracji to nazwa nie tylko emocjonująca, ale także budząca ciekawość, wywołująca skojarzenia. Mówiąc ogólnie to nazwa, wobec której trudno być obojętnym. Można ją taką uczynić na co najmniej kilka sposobów.

    Nazwy restauracji zapraszają

    Nazwy restauracji są wykorzystywane w każdym komunikacie. Tym stworzonym przez właściciela lokalu, i tym tworzonym przez jego klientów, w spontanicznych rekomendacjach, relacjach, opisach wrażeń.

    Będąc najbardziej naturalnymi formami reklamy są jednocześnie równie naturalnym zaproszeniem, biletem wizytowym, wręczanym potencjalnym gościom za każdym razem, gdy je słyszą.

    To właśnie nazwy restauracji rodzą wyobrażenia i skojarzenia. Dlatego muszą być spójne z całym konceptem – od wystroju, przez lokalizację, menu, aż po sposób obsługi gości.

    Śmiało można je porównać do flagi zawieszanej na szczycie, która w lapidarny i sugestywny sposób symbolizuje i streszcza charakter restauracji. Sposobów na jego wyrażenie jak wspomnieliśmy wyżej jest dużo. Oto kilka popularnych.

    Polskie nazwy restauracji

    Z każdym rokiem przybywa przykładów nazw oryginalnych, ciekawych, nieszablonowych, jednocześnie stworzonych w rodzimym języku.

    Szalone Widelce, Zielonym Do Góry, Dawno Temu Na Kazimierzu, Studio Twój Kucharz, Terytorium Smaku, Wiesz Co Zjesz, Ćwierćfunciak – to tylko skromny wycinek tego trendu. Nazewniczy polot, lekkość, humor, tajemniczość, charyzma.

    Te właśnie cechy sprawiają, że polskie restauracje nie tylko oferują rozmaite, niezwykłe przeżycia kulinarne, ale także potrafią wznieść się na wyżyny kreatywności i otwartości nazewniczej.

    Kontrowersyjne nazwy restauracji

    Opasły Tom, Czerwony Wieprz, Bydło I Powidło, Sexy Duck, Wół Na Stół, Kura Domowa, Pies czy Suka – takie nazwy albo się kocha, albo krytykuje.

    Na pewno nikogo nie pozostawiają obojętnym. Budzą naprawdę silne emocje, balansują na granicy dobrego smaku, kiczu, nietaktu, niesmacznych skojarzeń i właśnie dlatego są tak bardzo skuteczne.

    Z pewnością pokazują odwagę właścicieli, dystans do restauracji, jako miejsca dystyngowanego, reprezentacyjnego. Karnawalizacja namingowych konwencji, odejście od uświęconej czasem i wieloma przykładami tradycji nazewniczej, na pewno jest trendem, któremu trzeba przyklasnąć.

    Kulinarne nazwy restauracji

    Ich oczywistość może niektórych razić lub nudzić. Ale trzeba przyznać, że dobrze znane słowa w roli nazw wypadają przekonująco. Morela, Dynia, Trufla, Zielona Pietruszka, Mięta, Gruszka Nova, Szara Gęś, Prodiż Warszawski brzmią znajomo, oczywiście, ale jednocześnie brzmią w świeży sposób.

    Kontekst w jakim funkcjonują sprawia, że odbierane są jako atraktory, jako wabiki, mające wywołać u odbiorcy przyjemne skojarzenia kulinarne. Ich prostota jest niewątpliwie ich siłą i zaletą. Przy czym jest ona tym większa, im bardziej pomysłowo, estetycznie współgra z pozostałymi elementami identyfikacji restauracji.

    Nazwy restauracji przeniesione z innego kontekstu nazewniczego

    Czerwone Korale, Rubinstein, Ulica Krokodyli, Wiśniowy Sad, Niebieskie Migdały, Wyspiański, Anatomia, Bona, Podkowa Cyrano de Bergerac, Glonojad, Chimera, Der Elefant, Lilla Weneda to nazwy z dobrze ugruntowanym znaczeniem, historią, odniesieniami społecznymi, kulturowymi.

    Cały ten bagaż znaczeniowo-skojarzeniowy nabiera nowego sensu, gdy zostaje przywołany w nazwie restauracji. Nobilituje ją, wyróżnia, wskazuje jej status, budzi sympatię, którą obdarzone są osoby, zjawiska, rzeczy, wytwory pierwotnie nimi oznaczone. Innymi słowy, nazwy restauracji przeniesione z innego kontekstu znaczeniowego czerpią z potencjału oryginału.

    Abstrakcyjne nazwy restauracji

    Pełną Parą, Feta na Freta, Miłość Kredytowa, Państwo Miasto, Niezłe Ziółko, Centrum Zarządzania Światem, Inny Wymiar, Woda Ognista, Pani Wina, Pędzący Królik, Prosta Historia, Horoscope – w pierwszym kontakcie nazwy tego rodzaju wydają się dość przypadkowe.

    Jednocześnie intrygują, rodzą pytania o cel oraz przyczynę ich użycia. Zaskakują nieoczywistym znaczeniem oraz sugerują wyjątkowość lokalu, która nie wymaga dowodzenia. Restauracje noszące takie nazwy po prostu muszą takie być. Przynajmniej, jeśli nie chcą zawieść ogromnych nadziei, jakich są przyczyną.

    Przez swoją nieoczywistą formę i wzbogacone znaczenie, potrafią wzbudzić szereg, bardzo różnych skojarzeń i wyobrażeń.

    Ich ogromny potencjał oddziaływania sprawia, że mogą się stać atrakcyjne i przyciągające dla osób różnych płci, w różnym wieku, z różnymi potrzebami.

    Stanowią otwarte zaproszenie dla każdego kto jest w stanie docenić ich oryginalność, wyrafinowanie, humor itd.

    Jeśli jesteś zainteresowany/a stworzeniem nazwy dla restauracji, wybierz jeden z planów ofertowych:

    • Co to jest naming?

      Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.

      Nazwa firmy, produktu, usługi, marki jest reklamą. Służy identyfikacji produktu, pozwala się wyróżnić i przekonać nabywców do zakupu. Odpowiada także za wyobrażenia, jakie w sposób automatyczny uruchamiamy czytając ją lub słysząc.

    • Ile trwa stworzenie nazwy?

      Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

    • Jak przebiega tworzenie nazwy?

      Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

    • Kiedy następuje płatność?

      Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest “z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

    • Od czego zaczyna się współpraca?

      Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

    • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

      Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
      Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
      – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

    • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

      Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
      Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

    • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

      Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
      Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
      Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

    • Ile propozycji jest w każdej transzy?

      W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

    • Czy możemy podpisać NDA?

      Oczywiście 😉

    • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

      Tak.

    • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

      Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.