Masło, margaryna, mixy (połączenie olejów roślinnych i masła) to produkty mocno ze sobą konkurujące, ale także mocno walczące z narosłymi wokół nich mitami, stereotypami i przesądami – głównie zdrowotnymi i związanymi z nowymi modami i stylami życia. Nazwy dla tłuszczów jadalnych stanowią dobrą okazję do zbudowania wizerunku przeczącego tym negatywnym opiniom.
Rynek tłuszczów jadalnych
Choć jeszcze na początku nowego wieku udział margaryny w rynku wynosił ponad 70%, masła 22%, a mixów 8%, to obecnie sprzedaż margaryny z roku na rok spada. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka.
Do najważniejszych należą oczywiście względy zdrowotne oraz bogacenie się społeczeństwa polskiego, które coraz chętniej wybiera zdrowsze, choć droższe masła oraz świadomie unika produktów zawierających szkodliwe kwasy trans.
Odpowiedzią producentów na ten stan rzeczy było wzbogacanie swoich produktów o podstawowe witaminy oraz popularne wśród osób dbających o zdrową dietę tłuszcze omega-3.
Warto przy tej okazji zauważyć, że polskie prawo nie nakłada na producentów obowiązku podawania na opakowaniu informacji o zawartości kwasów trans. Stąd też często klienci chętniej wybierają produktu posiadające jasne i czytelne informacje o ich nieobecności.
Zresztą trudno nie zauważyć, że mamy do czynienia w ostatnich dwóch dekadach z falami dyskredytacji obu produktów. Masło również przez długi czas musiało walczyć z przesadzonymi opiniami o jego szkodliwości z racji zawartości cholesterolu.
Nazwy dla tłuszczów jadalnych sugerujące jakość
Wybór dobrego masła, choć wydaje się prosty, wymaga zwrócenia uwagi na kilka kwestii. Przede wszystkim musi ono być odpowiednio tłuste. Masło o zawartości tłuszczu poniżej 80% do najlepszych zaliczyć nie można. Przy czym, nie może to być tłuszcz roślinny, ale mleczny.
Z kolei miksy zawierają dużą ilość tłuszczów roślinnych. Cena masła także stanowi dobrą wskazówkę, im tańsze, tym niestety gorszej będzie jakości. Wskazówką może być także jego konsystencja, masło przechowywane w temperaturze panującej w lodówce zawsze powinno być twarde. Co ciekawe, masło wysokogatunkowe wcale nie jest żółte, ale niemal białe i charakteryzuje się intensywnym aromatem mlecznym.
Wybierając margarynę również powinniśmy zwracać uwagę na jej cenę. Tania nie będzie na pewno posiadać prozdrowotnych właściwości. Warto także pamiętać, że margaryn twardych nie powinno się używać do smarowania pieczywa z racji wysokiej zawartości kwasów trans.
Powinniśmy także zwrócić uwagę na ilość barwników, przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości, środków zagęszczających i konserwujących. Nazwy dla tłuszczów jadalnych mogą, a nawet powinny, informować lub sugerować te kwestie. Producenci rzadko używają nazw margaryn, miksów, masła w takiej funkcji, co wydaje się zaprzepaszczaniem oczywistej szansy do wyróżnienia się.
Nazwy dla tłuszczów jadalnych komunikujące walory i cechy
Tworząc nazwę dla tłuszczów jadalnych, tłuszczów kulinarnych zawsze trzeba mieć świadomość nie tylko ich właściwości smakowych, użytkowych, ale także narosłych wokół nich przekonań, które manifestują się we wszelkiego rodzaju poradnikach, dietach, wskazówkach, opiniach eksperckich oraz przekonaniach konsumenckich.
Równie ważne jest śledzenie trendów kulinarnych, sposobów używania owych tłuszczów – nie zawsze bowiem są one używane, tylko i wyłącznie, do sugerowanych celów np. smarowania.
Równie ważne jest poznanie miejsca pochodzenia poszczególnych składników, miejsca produkcji. Wbrew pozorom klienci coraz większą wagę przywiązują do kraju, regionu pochodzenia i warunków uprawy i produkcji.
W tym kontekście, nazwy dla tłuszczów jadalnych mogą być bardzo przydatną wskazówką. Warto pamiętać, że współcześni konsumenci i nabywcy tłuszczów jadalnych nie tylko troszczą się o swoje zdrowie, ekologię, ale także coraz częściej motywowani są patriotyzmem lokalnym i ekonomicznym.
Nazwy własne dla tłuszczów jadalnych
Na znaczeniu nabierają także produkty smakowe (np. masła czosnkowe, koperkowe, paprykowe etc.), co również może być wykorzystane przy tworzeniu nazw.
Choć tłuszczom jadalnym najczęściej wciąż nadawane są nazwy kategorialne wzmacniane przydawkami (np. Masło Polskie), to pojawiają się także produkty oznaczone nazwami własnymi, budzącymi ciekawość, intrygującymi, wywołującymi kulinarne, zdrowotne, familijne skojarzenia (np. Łaciate).
Wszystko wskazuje na to, że trend nadawania nazw indywidualnych, współtworzących mocne marki będzie się rozwijał i powoli wypierał anonimowe nazwy kategorialne.
Dobry
- 10 propozycji nazw (2 x 5)
- Nazwy z wolną domeną -.PL
- Pierwsza transza w 72 h
- Nazwy unikalne, łatwe do przeliterowania, zapamiętania, eufoniczne
Lepszy
- 20 propozycji nazw (4 x 5)
- Nazwy z wolną domeną -.PL
- Pierwsza transza w 48 h
- Nazwy unikalne, łatwe do przeliterowania, zapamiętania, eufoniczne
Najlepszy
- Nieograniczona ilość propozycji
- Nazwy z wolną domeną -.PL
- Pierwsza transza w 24 h
- Nazwy unikalne, łatwe do przeliterowania, zapamiętania, eufoniczne
- Co to jest naming?
Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.
Nazwa firmy, produktu, usługi, marki jest reklamą. Służy identyfikacji produktu, pozwala się wyróżnić i przekonać nabywców do zakupu. Odpowiada także za wyobrażenia, jakie w sposób automatyczny uruchamiamy czytając ją lub słysząc.
- Ile trwa stworzenie nazwy?
Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni. Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.
- Jak przebiega tworzenie nazwy?
Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.
- Kiedy następuje płatność?
Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest “z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.
- Od czego zaczyna się współpraca?
Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.
- Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?
Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego. - Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?
Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane. - Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?
Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin. - Ile propozycji jest w każdej transzy?
W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.
- Czy możemy podpisać NDA?
Oczywiście 😉
- Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?
Tak.
- Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?
Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.