Nazwa dla baru z kebabem

Jeżeli fast foodowym symbolem lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w Polsce była zapiekanka, to w ostatnich siedemnastu latach z pewnością jest nim kebab.

Istna kebabowa klęska urodzaju sprawiła, że tworzenie nazwy dla baru z kebabem stało się nazewniczym wyzwaniem. Nie tylko ze względów trudności marketingowych, ale także z racji tendencji do polonizowania tej potrawy.

Co znajduje odzwierciedlenie w preferencjach nazewniczych właścicieli kebabów, z którymi często bardzo trudno wygrać.

Nie jest to z pewnością tendencja godna naśladowania i można się spodziewać, że w najbliższym czasie nazwa dla baru z kebabem stanie się elementem świadomego pozycjonowania się na rynku. Będzie jednym z ważniejszych predyktorów jakości tej potrawy.

Turecka nazwa dla baru z kebabem

W Polsce zwykło się uważać kebab za danie pochodzące z kuchni tureckiej. Nie jest to do końca prawdą, niemniej jednak przesądziło o nazewnictwie barów z kebabami. Kebaby są obecne w kuchniach arabskich, ale także w kuchni hinduskiej, pakistańskiej, izraelskiej, greckiej i wielu innych.

Jego lokalne odmiany różnią się wprawdzie sposobem przyprawiania, pieczenia i serwowania, ale co do zasady jest to danie, w którym mięso (w wersji wegetariańskiej falafel) jest podawane ze świeżymi warzywami i sosami.

Skojarzenie tej potrawy z kuchnią turecką, zaowocowało dużą ilością nazw, tworzonych na bazie popularnych słów z tego języka.

Bary z kebabami najczęściej używały nazw generycznych (np. Döner Kebab) i z rzadka podkreślały swoją indywidualność.

Na marginesie dodajmy, że im bardziej masowym miał być odbiorca kebaba, tym bardziej nieautentyczny był sprzedawany produkt, i tym chętniej używano nazwy generycznej.

Trend ten utrzymywał się przez co najmniej dekadę i dopiero w ostatnich latach nazwy barów z kebabem stały się o wiele bardziej różnorodne. Przyczyn tego zjawiska było kilka, ale jedna wydaje się szczególnie ważka.

Polonizacja kebaba, czyli Pan Janusz tworzy nazwę dla baru z kebabem

Można powiedzieć, że podobnie jak w Niemczech (w których na nowo odkryto dla fast foodowej Europy kebaba), Wielkiej Brytanii, krajach Skandynawskich, także w Polsce kebab stał się częścią kuchni narodowej.

I podobnie jak w każdym z tych krajów, jest on lokalizowany także w naszej ojczyźnie. Sposób jego przyrządzenia, doprawienia, składniki są tak dobrane, by jak najbardziej wpisać się w lokalne preferencje kulinarne, jednocześnie zachowując specyfikę oryginału.

Właśnie ta potrzeba uczynienia go bardziej swojskim, bliższym preferencjom narodowym, a więc bardziej komercyjnym, sprawiła, że za zmianą jego charakteru i smaku przyszła potrzeba zakomunikowania tego w nazwie.

Im bardziej kebab stawał się wariacją na temat typowo polskich dodatków (np. kiszonych ogórków, kapusty) oraz tureckiego w smaku mięsa, tym bardziej jego nazwa stawała się „niezjadliwa” i karykaturalna. Być może najbardziej przerażającym i śmiesznym tego przykładem jest nazwa „Prawdziwy Kebab u Prawdziwego Polaka”.

Nazwa dla baru z kebabem

Choć pod wspólną nazwą funkcjonuje niezliczona ilość lokalnych wariacji kebabowych, to tak naprawdę, powinny one funkcjonować pod osobnymi nazwami, by umożliwić klientom świadomy wybór. Wbrew pozorom kebab kebabowi nie równy i nie jest to tylko kwestią indywidualnych preferencji.

Przede wszystkim bary z kebabem różnicuje stosunek do receptury, tradycyjnego sposobu przyrządzenia (np. na sposób arabski, europejski lub polski), stosowanych składników i dodatków, sposobu serwowania i konsumowania (na talerzu, w lokalu, na wynos).

Lokale stawiające na jakość mięsa, dodatków, sosów, chcące wygrać z konkurencją za pomocą autentycznego smaku i aromatu, nie godzące się na bylejakość rekompensowaną niską ceną, chcące uczynić z kebaba kulinarne przeżycie, z pewnością powinny się także wyróżniać nazwą.

Jest to najprostszy, zarazem najbardziej skuteczny sposób zakomunikowania klientom, że mają do czynienia z prawdziwą propozycją kulinarną.

Koneserska nazwa dla baru z kebabem

Rozczarowanie klientów tanimi, niesmacznymi kebabami, które zaspokajają głód i nic ponadto nie oferują, spowodowało, że na rynku zaczęły pojawiać się lokale przywracające wiarę, że kebab może smakować dobrze. Że może być przeżyciem kulinarnym.

Paradoksalnie, renesans smaku prawdziwego kebaba może pociągnąć za sobą tworzenie nazw dla barów z kebabem odchodzących od tureckich wzorów nazewniczych, dalekich od połączeń słów kojarzących się z kulturą arabską z obowiązkowym słowem kebab.

Być może, na wzór barów sushi, zaczną powstawać bary z kebabem noszące polskie nazwy. Cechujące się językowym polotem, humorem, lekkością, oryginalnością, przewrotnością, grą słów i znaczeń.

Jeśli jesteś zainteresowany/a stworzeniem nazwy dla baru z kebabem, wybierz jeden z planów ofertowych:

  • Co to jest naming?

    Naming, tworzenie nazwy firmy, usługi, produktu jest usługą, procesem, w którym projektant nazwy przygotowuje propozycje nazwy w oparciu o wyselekcjonowane wraz z klientem kryteria.

    Projektowanie nazwy jest najbardziej skuteczne i szybkie, jeśli jest oparte na ścisłej współpracy projektanta oraz klienta.

  • Ile kosztuje stworzenie nazwy?

    Cena zależna jest od wybranego pakietu.

    Pakiet „Dobry” –  15 propozycji – kosztuje 900 PLN brutto
    Pakiet „Lepszy” – 30 propozycji – kosztuje 1500 PLN brutto
    Pakiet „Najlepszy” – bez limitu propozycji – kosztuje 2500 PLN brutto.

  • Ile trwa stworzenie nazwy?

    Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

  • Jak przebiega tworzenie nazwy?

    Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

  • Kiedy następuje płatność?

    Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest „z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

  • Od czego zaczyna się współpraca?

    Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

  • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

    Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
    Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
    – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

  • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

    Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
    Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

  • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

    Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
    Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
    Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

  • Ile propozycji jest w każdej transzy?

    W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

  • Czy możemy podpisać NDA?

    Oczywiście 😉

  • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

    Tak.

  • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

    Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.