Skip to content
Home » Blog » Tworzenie nazwy dla pizzerii

Tworzenie nazwy dla pizzerii

    Choć w restauracjach włoskich nierzadko podawana jest pizza, utożsamianie ich z pizzeriami jest dużym błędem. Pizzerie to osobna, ściśle określona, mająca swoją tradycję (także w Polsce), kategoria.

    Rozróżnienie to jest przydatne nie tylko dla klientów, którzy bardzo często mają określone potrzeby kulinarne, ale także dla specjalistów od namingu. Bowiem tworzenie nazwy dla pizzerii w pierwszej kolejności wynikać musi z doprecyzowanego charakteru lokalu.

    Między pizzerią a restauracją

    Czym różni się nazwa dla pizzerii od nazwy dla restauracji włoskiej? Odpowiedź na to pytanie należy zacząć od wskazania różnic między tymi dwoma rodzajami lokali.

    Status pizzerii i restauracji różni się. Znacząco. W powszechnym odczuciu pizzerie są lokalami mniej eleganckimi, wytwornymi, wyszukanymi, reprezentacyjnymi, okolicznościowymi, dystyngowanymi, szykownymi.

    Panująca w nich atmosfera jest o wiele mniej skonwencjonalizowana, bardziej luźna, bezpretensjonalna, swojska.

    Etykieta obowiązująca w pizzerii i restauracji – przynajmniej w teorii – także pozwala na ich odróżnienie. Tworzenie nazwy dla pizzerii jest sztuką podkreślania, wykorzystywania tych różnic.

    Siłą rzeczy restauracja ma szersze, bardziej zróżnicowane, niejednokrotnie bardzo eklektyczne menu.

    W pizzeriach właściwie poza sałatkami, różnymi rodzajami pizzy, napojami, deserami nie będziemy mogli nic innego zamówić.

    Z kolei w restauracjach menu obejmuje każdą kategorię – od starterów, przystawek, przez zupy, drugie dania, po desery. Menu pizzerii, choć skromniejsze w sensie zakresu, jest za to o wiele głębsze.

    Niemal w każdej pizzerii oferowanych jest od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu rodzajów pizzy.

    Tworzenie nazwy dla pizzerii to także sztuka ukazania specjalizacji kulinarnej, bowiem tym właśnie są pizzerie.

    Lokalami specjalizującymi się, słynącymi z jednego dania, za to doprowadzonego do perfekcji. Nawet jeśli nie smakowej, to na pewno perfekcji w szybkim jej zaserwowaniu.

    Tworzenie nazwy dla pizzerii, czyli jak nazwą oddziaływać na klientów

    Wszystkie te różnice wpływają na strukturę kliencką. Wiek, płeć, klasa społeczna, dochód – to zmienne, które w dużym stopniu warunkują wybór lokalu dla spontanicznej oraz zaplanowanej wizyty.

    Pizzerie z racji swojego bardziej egalitarnego charakteru odwiedzane są przez bardziej zróżnicowanych klientów niż restauracje. Nazwa pizzerii może być bardzo pomocną wskazówką przy wyborze.

    Ważną kwestię odgrywa także cena potraw – w restauracjach, które są droższe – nie możemy liczyć na tak szeroki przekrój społeczny, jak w pizzeriach.

    Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wizyta w pizzerii jest o wiele częściej spontaniczna niż skrupulatnie planowana, o wiele rzadziej jej przyczyną jest celebracja ważnych wydarzeń życiowych, a o wiele częściej po prostu zaspokajanie głodu i dobra zabawa.

    Tworzenie nazwy dla pizzerii

    Czy powyższe kwestie wpływają na proces tworzenia nazwy dla pizzerii?

    Oczywiście. To gdzie jadamy, z jakich powodów, w jakim towarzystwie, w jakim celu, w jaki sposób, jak często powinno zostać uwzględnione w trakcie tworzenia nazwy dla pizzerii.

    Dlaczego? By jak najlepiej ją dopasować do charakteru lokalu.

    Dla przykładu nazwa sugerująca, kojarząca się, rodząca wyobrażenia o lokalu z wyższej półki, drogim, serwującym wyszukane dania, które mogą onieśmielać, odwiedzanym okazjonalnie, a serwującym pizzę, będzie działać na niekorzyść właściciela.

    I vice versa – nazwa sugerująca pizzerię, miejsce codzienne, luźne, tanie może przyciągać uwagę gości, którzy po zapoznaniu się z menu i cennikiem, wystrojem mogą odstępować od wejścia do środka.

    Adekwatność nazwy pizzerii

    Nazwa dla pizzerii powinna być adekwatna i tożsama z menu, wystrojem, panującą w lokalu atmosferą, cenami, profilem.

    Dostosowanie jej do menu w praktyce oznacza określenie rodzaju i charakteru serwowanej pizzy – np. na ile ma być ona zgodna z tradycją, recepturą, a na ile jest autorska. Tworzenie nazwy pizzerii powinno mieć na celu wyrażenie istoty lokalu.

    A może nią być wyjątkowy smak i aromat, autorska lub tradycyjna receptura, sposób preparacji i serwowania, stosunek jakości do ceny.

    Nazwa może, a w niektórych wypadkach powinna, anonsować, sugerować wystrój i atmosferę panującą w lokalu.

    Będąc kwintesencją, reklamą tych walorów jest w stanie bardzo skutecznie zachęcić do odwiedzenia i wypróbowania pizzy oraz spędzenia miłego popołudnia, wieczoru itd.

    Tworzenie nazwy pizzerii to także sztuka sugerowania dostępności cenowej. Za pomocą słów – niekoniecznie literalnie, wprost – możemy zasugerować półkę cenową, na jakiej pizzeria się ustawiła.

    Pamiętajmy, że nazwą możemy czynić lokal bardziej elitarnym lub egalitarnym. Można za jej pomocą przyciągać uwagę poszczególnych grup wiekowych.

    Jeśli jesteś zainteresowany/a stworzeniem nazwy dla pizzerii, wybierz jeden z planów ofertowych:

    • Co to jest naming?

      Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.

      Nazwa firmy, produktu, usługi, marki jest reklamą. Służy identyfikacji produktu, pozwala się wyróżnić i przekonać nabywców do zakupu. Odpowiada także za wyobrażenia, jakie w sposób automatyczny uruchamiamy czytając ją lub słysząc.

    • Ile trwa stworzenie nazwy?

      Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

    • Jak przebiega tworzenie nazwy?

      Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

    • Kiedy następuje płatność?

      Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest “z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

    • Od czego zaczyna się współpraca?

      Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

    • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

      Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
      Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
      – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

    • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

      Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
      Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

    • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

      Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
      Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
      Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

    • Ile propozycji jest w każdej transzy?

      W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

    • Czy możemy podpisać NDA?

      Oczywiście 😉

    • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

      Tak.

    • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

      Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.