Skip to content
Home » Blog » Naming firm, produktów, usług

Naming firm, produktów, usług

    Analizując pod namingowym kątem najciekawsze polskie marki dostrzec można wyraźny trend nazewniczy.

    Nazwy firm polskich

    Nazwy firm, marek są o wiele bardziej zróżnicowane niż można sądzić. To pierwszy wniosek. Po drugie, nazwy o polskim rodowodzie nie dominują, stanowią mniejszość, ale za to bardzo efektowną i reprezentacyjną.

    Po trzecie, język angielski nadal stanowi najpopularniejszy zbiór inspiracji, przeniesień, polonizacji.

    Po czwarte, języki: łaciński, włoski, francuski, jak również niemiecki zyskują na znaczeniu. Po piąte, zdecydowana większość nazw polskich marek może być z powodzeniem używana w innych kontekstach językowych oraz kulturowych.

    Wreszcie po siódme, nazwy jednowyrazowe, dwusylabowe, pozbawione polskich znaków diakrytycznych, proste do wymówienia, zapisania, przeliterowania zdecydowanie dominują.

    Niemniej jednak wyraźnie widać wzrost liczny nazw dwuwyrazowych, które tradycyjnie i dość niesłusznie, są uważane za mniej chwytliwe, skuteczne i przyjazne dla użytkownika. Oto kilka przykładów nazw bardzo udanych, przekonujących, które z łatwością zapadają w pamięć.

    Impel – namingowy impuls

    Angielski źródłosłów, tak chętnie wykorzystywany w polskim nazewnictwie firm, w przypadku tej nazwy nie dochodzi do głosu z pełną siłą. Z łatwością można pomyśleć, że słowo Impel ma swoje korzenie w łacinie.

    Nawet jeśli jednak nie znamy jego znaczenia (motywować, pobudzać, skłaniać) to wyczuwamy w tym słowie ruch, energię, ale także równowagę i męską siłę. Mocny, wyrazisty Impel stanowi dziś nazwę dla grupy kilkudziesięciu spółek z bardzo różnych branż. Jesteśmy pewni, że nie bez powodu.

    Krakowski Kredens – naming w tradycyjnym stylu

    Rodzima, szacowna, regionalna, polska, mieszczańska, piknikowa marka, która swój rodowód podniosła do rangi nazwy–symbolu. Symbolu tego, co w polskich tradycjach najlepsze. Duch owej tradycji, oddany z elegancją w nazwie, jest również przywoływany w całej komunikacji marketingowej.

    Słysząc nazwę Krakowski Kredens niemal automatycznie uruchamiamy wyobrażenia, skojarzenia z polskimi tradycjami, najczęściej lokowanymi w okresie międzywojnia. To bardzo dobry przykład wykorzystania wiedzy kulturowej w namingu.

    Krakus – naming legendarny

    Kolejny przykład jak lokalność, z jej specyfiką, urokiem, historią, tradycją może być powodem do dumy. Wprawdzie kontekst historyczny może nie być czytelny dla wszystkich, ale Kraków jest miastem dobrze znanym – przede wszystkim z nazwy – na całym świecie.

    A to potencjał, który trudno zlekceważyć. Krótka i efektowna nazwa, bardzo skutecznie odwołująca się do lokalnego patriotyzmu i dumy narodowej.

    Fjord Nansen – naming zaskakujący

    Skandynawia od lat kojarzy się w Polsce bardzo dobrze. Skojarzenia z dziką, ale fascynującą naturą idealnie oddają ducha, którego Fjord Nansen chce być wyrazem. Sprzęt i odzież turystyczna pod taką nazwą musiały odnieść sukces.

    Jeśli nawet nie wiemy, że nazwa powstała jako kontaminacja słowa fjord oraz nazwiska podróżnika to wciąż w wyobraźni widzimy krajobrazy, które nie mogą się kojarzyć z niczym innym, jak tylko z podróżą, kempingiem, wypoczynkiem, aktywnością, naturą.

    Solaris – naming rozświetlony

    Czy Państwo także słysząc nazwę Solaris widzicie promienie słoneczne, czujecie coś ciepłego, a w uszach szumi Wam lato? Synestezja to efekt, który rzadko udaje się uzyskać w namingu.

    Nie wiedząc, że nazwa ma źródłosłów łaciński, że jest tytułem słynnej powieści Stanisława Lema, nadal będziemy pod wpływem jej energii, pogodności, optymizmu. I o to właśnie chodzi.

    Cin&Cin – naming dźwiękonaśladowczy

    Nie dość, że łatwa do wymówienia, nie dość, że brzmi jak włoski toast lub dźwięk zderzających się kieliszków, nie dość, że jest bardzo dźwięczna, skoczna, lekka, dynamiczna, pogodna, to jakby tego było mało kojarzy się z Italią. Krajem słynącym z doskonałych win musujących. Namingowy majstersztyk!

    Gino Rossi – naming odimienny

    Bardziej nobliwy, szlachetnie brzmiący, tajemniczy, osobowy, figuratywny przykład wykorzystania skojarzeń z krainą wina. Dobrze brzmiące, proste do wymówienia i zapamiętania imię i nazwisko odgrywa w tej nazwie rolę nie tylko ambasadora marki, ale także swoistego sommeliera. A więc kogoś kto jest znawcą i wytrawnym degustatorem win. Koncepcja oraz egzekucja bardzo przekonująca.

    Tauron – naming mocny

    Taurus oznacza po łacinie byka. Zwierzę będące symbolem siły, energii, potęgi, pracowitości. Zwierze pożyteczne i powszechnie szanowane przez człowieka. Bez jego wysiłku, pracy wiele osiągnięć człowieka nie byłoby możliwych.

    Tauron ów kontekst, także przywoływany w mocnym, męskim, ciężkim brzmieniu nazwy, w skojarzeniach przez nią budzonych, bardzo dobrze komunikuje. Firma z branży energetycznej lepszej nazwy nie mogła mieć.

    Alma – naming odżywczy

    Alma Mater to oczywiście Matka Karmicielka. Określenie to bardzo dobrze jest znane absolwentom uczelni wyższych. Z jednej strony nobilitująca, szlachetna, z drugiej zaś naturalna, kobieca, matczyna, urodzajna. Alma istotnie bardzo dobrze oddawała istotę sieci sklepów spożywczych, których klientami miała być aspirująca polska klasa średnia.

    Unimil – naming przyjemny

    Mówiąc pół żartem, pół serio – ze związku Uniwersalu i Stomilu mógł powstać tylko Unimil. Na tle kilkuset przeanalizowanych przez nas nazw Unimil wyróżnia się zmysłowym, jednocześnie lekkim, humorystycznym brzmieniem, w którym czuć dużą radość i przyjemność. Uwodząco seksowna nazwa, w rzeczy samej!

    Jeśli jesteś zainteresowany/a stworzeniem nazwy, wybierz jeden z planów ofertowych:

    • Co to jest naming?

      Naming, to nic innego jak nazewnictwo firm, marek, produktów i coraz częściej postaci (np. brand hero), światów (np. w ramach storytellingu). Bez profesjonalnej, dobrze brzmiącej, adekwatnej, chwytliwej nazwy trudno prowadzić biznes z sukcesami.

      Nazwa firmy, produktu, usługi, marki jest reklamą. Służy identyfikacji produktu, pozwala się wyróżnić i przekonać nabywców do zakupu. Odpowiada także za wyobrażenia, jakie w sposób automatyczny uruchamiamy czytając ją lub słysząc.

    • Ile trwa stworzenie nazwy?

      Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

    • Jak przebiega tworzenie nazwy?

      Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

    • Kiedy następuje płatność?

      Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest “z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

    • Od czego zaczyna się współpraca?

      Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

    • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

      Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
      Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
      – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

    • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

      Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
      Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

    • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

      Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
      Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
      Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

    • Ile propozycji jest w każdej transzy?

      W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

    • Czy możemy podpisać NDA?

      Oczywiście 😉

    • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

      Tak.

    • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

      Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.