Choć w restauracjach włoskich nierzadko podawana jest pizza, utożsamianie ich z pizzeriami jest dużym błędem. Pizzerie to osobna, ściśle określona, mająca swoją tradycję (także w Polsce), kategoria.

Rozróżnienie to jest przydatne nie tylko dla klientów, którzy bardzo często mają określone potrzeby kulinarne, ale także dla specjalistów od namingu. Bowiem tworzenie nazwy dla pizzerii w pierwszej kolejności wynikać musi z doprecyzowanego charakteru lokalu.

Między pizzerią a restauracją

Czym różni się nazwa dla pizzerii od nazwy dla restauracji włoskiej? Odpowiedź na to pytanie należy zacząć od wskazania różnic między tymi dwoma rodzajami lokali.

Status pizzerii i restauracji różni się. Znacząco. W powszechnym odczuciu pizzerie są lokalami mniej eleganckimi, wytwornymi, wyszukanymi, reprezentacyjnymi, okolicznościowymi, dystyngowanymi, szykownymi.

Panująca w nich atmosfera jest o wiele mniej skonwencjonalizowana, bardziej luźna, bezpretensjonalna, swojska. Etykieta obowiązująca w pizzerii i restauracji – przynajmniej w teorii – także pozwala na ich odróżnienie. Tworzenie nazwy dla pizzerii jest sztuką podkreślania, wykorzystywania tych różnic.

Siłą rzeczy restauracja ma szersze, bardziej zróżnicowane, niejednokrotnie bardzo eklektyczne menu. W pizzeriach właściwie poza sałatkami, różnymi rodzajami pizzy, napojami, deserami nie będziemy mogli nic innego zamówić.

Z kolei w restauracjach menu obejmuje każdą kategorię – od starterów, przystawek, przez zupy, drugie dania, po desery. Menu pizzerii, choć skromniejsze w sensie zakresu, jest za to o wiele głębsze.

Niemal w każdej pizzerii oferowanych jest od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu rodzajów pizzy. Tworzenie nazwy dla pizzerii to także sztuka ukazania specjalizacji kulinarnej, bowiem tym właśnie są pizzerie. Lokalami specjalizującymi się, słynącymi z jednego dania, za to doprowadzonego do perfekcji. Nawet jeśli nie smakowej, to na pewno perfekcji w szybkim jej zaserwowaniu.

Tworzenie nazwy dla pizzerii, czyli jak nazwą oddziaływać na klientów

Wszystkie te różnice wpływają na strukturę kliencką. Wiek, płeć, klasa społeczna, dochód – to zmienne, które w dużym stopniu warunkują wybór lokalu dla spontanicznej oraz zaplanowanej wizyty.

Pizzerie z racji swojego bardziej egalitarnego charakteru odwiedzane są przez bardziej zróżnicowanych klientów niż restauracje. Nazwa pizzerii może być bardzo pomocną wskazówką przy wyborze.

Ważną kwestię odgrywa także cena potraw – w restauracjach, które są droższe – nie możemy liczyć na tak szeroki przekrój społeczny, jak w pizzeriach.

Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wizyta w pizzerii jest o wiele częściej spontaniczna niż skrupulatnie planowana, o wiele rzadziej jej przyczyną jest celebracja ważnych wydarzeń życiowych, a o wiele częściej po prostu zaspokajanie głodu i dobra zabawa.

Tworzenie nazwy dla pizzerii

Czy powyższe kwestie wpływają na proces tworzenia nazwy dla pizzerii? Oczywiście. To gdzie jadamy, z jakich powodów, w jakim towarzystwie, w jakim celu, w jaki sposób, jak często powinno zostać uwzględnione w trakcie tworzenia nazwy dla pizzerii. Dlaczego? By jak najlepiej ją dopasować do charakteru lokalu.

Dla przykładu nazwa sugerująca, kojarząca się, rodząca wyobrażenia o lokalu z wyższej półki, drogim, serwującym wyszukane dania, które mogą onieśmielać, odwiedzanym okazjonalnie, a serwującym pizzę, będzie działać na niekorzyść właściciela.

I vice versa – nazwa sugerująca pizzerię, miejsce codzienne, luźne, tanie może przyciągać uwagę gości, którzy po zapoznaniu się z menu i cennikiem, wystrojem mogą odstępować od wejścia do środka.

Adekwatność nazwy pizzerii

Nazwa dla pizzerii powinna być adekwatna i tożsama z menu, wystrojem, panującą w lokalu atmosferą, cenami, profilem.

Dostosowanie jej do menu w praktyce oznacza określenie rodzaju i charakteru serwowanej pizzy – np. na ile ma być ona zgodna z tradycją, recepturą, a na ile jest autorska. Tworzenie nazwy pizzerii powinno mieć na celu wyrażenie istoty lokalu.

A może nią być wyjątkowy smak i aromat, autorska lub tradycyjna receptura, sposób preparacji i serwowania, stosunek jakości do ceny.

Nazwa może, a w niektórych wypadkach powinna, anonsować, sugerować wystrój i atmosferę panującą w lokalu. Będąc kwintesencją, reklamą tych walorów jest w stanie bardzo skutecznie zachęcić do odwiedzenia i wypróbowania pizzy oraz spędzenia miłego popołudnia, wieczoru itd.

Tworzenie nazwy pizzerii to także sztuka sugerowania dostępności cenowej. Za pomocą słów – niekoniecznie literalnie, wprost – możemy zasugerować półkę cenową, na jakiej pizzeria się ustawiła.

Pamiętajmy, że nazwą możemy czynić lokal bardziej elitarnym lub egalitarnym. Można za jej pomocą przyciągać uwagę poszczególnych grup wiekowych.

  • Co to jest naming?

    Naming, tworzenie nazwy firmy, usługi, produktu jest usługą, procesem, w którym projektant nazwy przygotowuje propozycje nazwy w oparciu o wyselekcjonowane wraz z klientem kryteria.

    Projektowanie nazwy jest najbardziej skuteczne i szybkie, jeśli jest oparte na ścisłej współpracy projektanta oraz klienta.

  • Ile kosztuje stworzenie nazwy?

    Cena zależna jest od wybranego pakietu.

    Pakiet „Dobry” –  15 propozycji – kosztuje 900 PLN brutto
    Pakiet „Lepszy” – 30 propozycji – kosztuje 1500 PLN brutto
    Pakiet „Najlepszy” – bez limitu propozycji – kosztuje 2500 PLN brutto.

  • Ile trwa stworzenie nazwy?

    Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

  • Jak przebiega tworzenie nazwy?

    Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

  • Kiedy następuje płatność?

    Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest „z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

  • Od czego zaczyna się współpraca?

    Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

  • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

    Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
    Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
    – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

  • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

    Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
    Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

  • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

    Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
    Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
    Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

  • Ile propozycji jest w każdej transzy?

    W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

  • Czy możemy podpisać NDA?

    Oczywiście 😉

  • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

    Tak.

  • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

    Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.