Konsumowana w lokalach i na wynos, w domu i na świeżym powietrzu, również w Polsce pizza pozostaje jednym z najpopularniejszych dań restauracyjnych. Pizzerie należą także do najbardziej popularnych lokali gastronomicznych.

Od co najmniej dwóch dekad możemy także śledzić równoczesny rozwój trzech tendencji na tym rynku.

Pierwszą znamionuje wchodzenie na polski rynek wielkich sieci zachodnich oraz powstawanie polskich sieci serwujących pizzę jako szybkie danie.

Drugą tworzą lokale działające na bardzo wąskim rynku (zazwyczaj ograniczoną do osiedla lub kilku dzielnic), serwujące tanią, masowo sprzedawaną, niezbyt smaczną pizzę.

Trzecia tendencja przejawia się w dążeniu do uzyskania jak najbardziej autentycznego, włoskiego smaku. Stworzenia w restauracji, trattorii włoskiego klimatu. Jedzenie pizzy z pewnością nie jest w tym wariancie utożsamiane z zaspokajaniem głodu, ale raczej z potrzebą doświadczania czegoś więcej.

Nazwa dla sieci pizzerii

Nazewnictwo wielkich sieci znamionuje swoista neutralność. Pizza nie jest tutaj traktowana jako narodowe danie włoskie, przykład dania prostego, jednocześnie wyrafinowanego i smacznego. Postrzega się ją jako element miejskiego folkloru, w którego skład wchodzą sieci fast foodowe – między innymi serwujące pizzę.

Coraz bardziej oddaloną od pierwowzoru, dostosowaną do różnych potrzeb. Nazwy sieci kojarzą się jednocześnie z czymś wygodnym, szybkim i modnym. Potrafią zaskakiwać, bywają humorystyczne, ale bardzo rzadko dowartościowują pizzę. Raczej sugerują wartości dodane.

Nazwa dla lokalnej pizzerii

Swojskość, czasami popadająca w bylejakość, nazewniczą obojętność znamionuje nazwy lokalnych pizzerii, których celem jest dostarczenie produktu taniego, zaspokajającego wielki głód i nie mogącego sprostać innym oczekiwaniom.

Przypadkowość, brak polotu, nie zawsze najwyższych lotów poczucie humoru, brak językowego i nazewniczego wyczucia to największe przewinienia nazw pizzerii z tego segmentu. Niestety ich duża ilość przekłada się na wrażenie, że nazwa pizzerii musi być pokraczna, żenująca albo po prostu nudna.

Nazwa dla pizzerii

Najciekawsze nazwy dla pizzerii znajdziemy wśród restauracji, trattorii, które za punkt honoru obrały serwowanie wyrafinowanej, autentycznej, oryginalnej pizzy. W miejscu wyróżniającym się wystrojem, atmosferą, kartą dań.

Moda na autentyzm spowodowała, że nazwy pizzerii z tego segmentu zaczęły przyciągać uwagę wyrafinowaniem, polotem, humorem, lekkością, intrygującymi znaczeniami, ciekawymi brzmieniami, nawiązaniami do kultury, tradycji Italii.

Nazwa dla pizzerii sugerująca charakter lokalu

Jeżeli planujemy otworzenie lokalu mniej wystawnego, mniej reprezentacyjnego, prestiżowego. Z mniej wyszukaną kartą dań, urządzonego skromniej, za to serwującego pyszną, słusznej wielkości pizzę, w dobrej cenie z pewnością możemy zasugerować to w nazwie. Słowo trattoria w języku włoskim oznacza właśnie lokal o trochę niższym standardzie niż restauracja, ale oferujący pyszne jedzenie, konsumowane w niezobowiązującej atmosferze.

Trattoria Rucola, Trattoria Boccone, Casa Mia Trattoria, Trattoria Mamma Mia – choć słowo trattoria może wydawać się zbyt „ograne”, to jak pokazują powyższe nazwy zestawione z bardziej wyszukanymi tworzą nazwy pizzerii ciekawe, intrygujące i jednocześnie przekazujące najważniejsze informacje.

Przy czym, używając takiej nazwy należy mieć świadomość, że trattoria to określony typ lokalu gastronomicznego, a nie po prostu lokal gastronomiczny. Stąd też rodzi on określone oczekiwania klientów.

Pozdrawiająca nazwa dla pizzerii

Pozdrowienie, przywitanie to wyraz szacunku, sympatii, pozytywnych emocji. Służy nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji, więzi. Lubimy pozdrawiać, ale jeszcze bardziej lubimy być pozdrawiani. Niemal zawsze oznacza to, że jesteśmy dla kogoś ważni, że nie zostaliśmy zignorowani, przeoczeni. Pozdrowienie ma w sobie coś z komplementu. I właśnie dlatego jest bardzo dobrym pomysłem na nazwę dla pizzerii.

Ciao Napoli, Ciao a Tutti, Pizza Ciao Ciao – czyż nazwy te nie budzą u Państwa miłych odczuć? Czy nie sprawiają, że czujecie się trochę bardziej wyjątkowo niż zwykle? Czy nie sprawiają, że chcecie odwzajemnić te pozdrowienia i powitania.

Ich ekspresyjna forma, fatyczna funkcja pozwalają za pomocą języka wchodzić w interakcję z odbiorcą. Interakcję trochę bardziej bezpośrednią niż ma to miejsce w przypadku innych nazw.

Przede wszystkim za pozdrowieniem, przywitaniem (np. nazwy Ave! Pizza, Mamma Mia) zawsze musi stać konkretna osoba, którą można sobie o wiele łatwiej wyobrazić niż bardziej anonimowego, niekonkretnego nadawcę w każdej innej konwencji namingowej.

Pozytywne brzmienie, wydźwięk, znaczenie tych nazw powodują, że zazwyczaj wyobrażamy sobie osobę sympatyczną, miłą, atrakcyjną.

Kryminalna nazwa dla pizzerii

Z pewnością, obok pizzy, równie popularnym symbolem Włoch, włoskiej kultury, mitologii są wielcy mafiosi. Znani w Polsce przede wszystkim z filmów i książek kryminalnych. Ta pozytywna legenda wyjętych spod prawa, ich rozpoznawalność, popularność mogą być również wykorzystane do tworzenia nazw dla pizzerii.

Don Vito, Corleone, Ristorante Al Capone, Trattoria Soprano – oto kilka przykładów. Przytoczone nazwy swoją skuteczność zapewniają efektowi aureoli, który polega na przenoszeniu pozytywnych reakcji z jednego, obdarzonego sympatią, pozytywnymi emocjami obiektu na inny, pozostający z nim w powiązaniu. Skoro lubimy film Ojciec Chrzestny i Don Corleone, to o wiele szybciej, chętniej polubimy również pizzerię, która nazywa się tak jak on.

Nazwy dla pizzerii stworzone w oparciu o imiona, nazwiska, pseudonimy ikonicznych gangsterów oczywiście są intrygujące, brzmią znajomo i jednocześnie budzą przyjemny dreszczyk emocji. Przypominają pozytywne emocje, jakie czuliśmy oglądając, słysząc o tych bohaterach masowej wyobraźni. Efekt, jaki wywołują na odbiorcach, jest ich największą zaletą. Obok oczywiście dużej rozpoznawalności i łatwości dekodowania znaczenia.

Polska nazwa dla pizzerii

Nazewnictwo lokali serwujących pizzę coraz częściej korzysta z wzorca nazw rodzimych. Boska Włoska, Trzy Papryczki, Pizza z Radości, Maka i Woda, Czarownica Pizzeria, Oliwa Do Ognia, Włoszczyzna Pizza i Kawa, Z Pieca Rodem, Niezły Dym, Piekielny Kupiec Pizzeria, Tomasz i Pomidory.

Nazwy polskie są zaskakujące, przewrotne, humorystyczne, częstokroć stworzone na zasadzie gry słów, typowych skojarzeń z włoską kulturą kulinarną oraz polskim kontekstem.

Na tle typowych, korzystających z konwencji bazujących na italianizmach, wypadają bardzo oryginalnie i przekonująco. Naprawdę przyjemnie się je odbiera, tym bardziej, że polot językowy niemal zawsze pokrywa się z niebanalnym wystrojem, jakością jedzenia oraz uprzejmą obsługą.

Polskie nazwy dla pizzerii mają także tę zaletę, że nie tracąc nic z funkcji informacyjnej (wskazania rodzaju kuchni oraz głównego specjału) są w stanie jednocześnie stworzyć w wyobraźni odbiorcy szereg pozytywnych obrazów, oczekiwań, wyobrażeń i wzbudzić całkiem sporą dawkę sympatii.

Kredyt zaufania, jaki dzięki nim otrzymuje restauracja trudny jest do przecenienia. Nie zawsze czytelne nazwy pizzerii dla osób nie znających języka włoskiego (np. Ti Amo Ti) niestety nie są w stanie zaoferować podobnych korzyści.

Owszem, bronią się bardziej bezpośrednimi skojarzeniami z Włochami, brzmią intrygująco, ale im bardziej są wyszukane, tym mniej są w stanie zakomunikować. W mniejszym stopniu przyczyniają się do rodzenia się pożądanych wyobrażeń.

Właściwie tylko sugerują lokal gastronomiczny, serwujący kuchnię włoską, specjalizujący się w pizzy, być może przyrządzanej według włoskich przepisów, na bazie oryginalnych włoskich składników.

  • Co to jest naming?

    Naming, tworzenie nazwy firmy, usługi, produktu jest usługą, procesem, w którym projektant nazwy przygotowuje propozycje nazwy w oparciu o wyselekcjonowane wraz z klientem kryteria.

    Projektowanie nazwy jest najbardziej skuteczne i szybkie, jeśli jest oparte na ścisłej współpracy projektanta oraz klienta.

  • Ile kosztuje stworzenie nazwy?

    Cena zależna jest od wybranego pakietu.

    Pakiet „Dobry” –  15 propozycji – kosztuje 900 PLN brutto
    Pakiet „Lepszy” – 30 propozycji – kosztuje 1500 PLN brutto
    Pakiet „Najlepszy” – bez limitu propozycji – kosztuje 2500 PLN brutto.

  • Ile trwa stworzenie nazwy?

    Średni czas zakończenia projektu wynosi 14 dni.  Przy czym, udzielenie szybkiej i wyczerpującej informacji zwrotnej znacząco przyspiesza osiągnięcie celu.

  • Jak przebiega tworzenie nazwy?

    Kreacja nazwy firmy, produktu, usługi jest procesem. Prace nad nazwą rozpoczynają się w dniu podpisania i przesłania skanu umowy oraz potwierdzenia dokonania przelewu.

  • Kiedy następuje płatność?

    Usługa tworzenia propozycji nazw płatna jest „z góry”, po podpisaniu umowy, na podstawie rachunku.

  • Od czego zaczyna się współpraca?

    Od podpisania umowy, opłacenia rachunku oraz przesłania szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów formalnych, oczekiwań oraz celów.

  • Czy propozycje nazw będą miały wolną domenę?

    Tak. Wszystkie nazwy sprawdzane są pod kątem dostępności domeny -.PL.
    Dostępność innych domen jest dodatkowo odpłatna
    – wysokość dopłaty jest określana indywidualnie w zależności od poziomu złożoności projektu nazewniczego.

  • Czy wszystkie propozycje nazwy będą unikalne?

    Tak. Wszystkie propozycje są sprawdzane pod kątem ich unikalności.
    Nazwy, które już funkcjonują na rynku nie są przedstawiane.

  • Kiedy otrzymam pierwszą transzę propozycji nazwy?

    Pakiet Dobry – po 3 dniach roboczych.
    Pakiet Lepszy – po 2 dniach roboczych.
    Pakiet Najlepszy – w ciągu 24 godzin.

  • Ile propozycji jest w każdej transzy?

    W każdej transzy przesyłam po 5 propozycji.

  • Czy możemy podpisać NDA?

    Oczywiście 😉

  • Czy możliwe jest stworzenie architektury nazewniczej?

    Tak.

  • Czy przesłane propozycje nazwy będą miały opis?

    Na życzenie klienta mogę przygotować opis nazwy.